اجتماعیکسب و کارهای برتر روز

سایت داشته باشم یا پیج اینستاگرام؟

محتوای این مطلب پنهان

اینستاگرام و سایت، کدام بهتر است؟

 بگذارید در همین ابتدای مقاله یک نکته را روشن کنم . در اصل مقایسه اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگر با وب ‌سایت کار صحیحی نیست . چرا که مقایسه این دو درست مثل مقایسه منزل اجاره‌ای با ملک شخصی است .

همه ما می ‌دانیم که هم در اینستاگرام و هم در وب‌ سایت افراد موفق بسیاری وجود دارند . این افراد هر روز در حال کسب درآمد های چند ده میلیونی ، چند صد میلیونی و حتی میلیاردی از صفحه اینستاگرامی یا وب سایت خود که با سایت ساز مانابوم طراحی کرده اند هستند . اما الگو قرار دادن آنها برای ورود به فضای مجازی نمی ‌تواند راه گشای شما باشد .

حال در مقاله چرا باید در کنار اینستاگرام سایت داشته باشیم؟ به بررسی ویژگی‌ های هر دوی آن‌ها در زمینه‌ های مختلف می ‌پردازیم ، تا انتخاب صحیح‌ تری در کسب و کار خود داشته باشیم .

حضور بیشتر مردم در اینستاگرام نسبت به وب‌سایت

این مطلب که مردم بیشتر در اینستاگرام هستند تا وبسایت حرف درستی است.  طبق آمار سال گذشته، بیش از ۲۴ میلیون ایرانی وقت خود را در اینستاگرام می‌گذرانند .

اما نکته اینجاست این مردم در اینستاگرام چه می‌کنند؟ آیا به دنبال خرید محصول هستند؟ یا بیشتر اوقات، دنبال سرگرمی و گذراندن وقت و زمانند؟

به نظر نمی‌رسد صرف حضور مردم در یک فضا ، نشان دهنده تعداد مشتریان بیشتر باشد . اغلب صفحات پر بازدید در اینستاگرام ، صفحات افراد مشهور ، صفحات آموزشی ، پیج‌های سرگرمی و اخبار هستن د. برخی کسب و کارها شاید تعداد فالورهای زیادی داشته باشند اما اکثر اوقات این دنبال‌ کنندگان از صفحات آنها بازدید یا خریدی انجام نمی‌دهند .

اما صاحبان کسب و کارها می‌ توانند با داشتن استراتژی درست و داشتن برنامه ، از این موقعیت به نفع خود استفاده کنند . آنها با این استراتژی باید افراد را به سمت صفحه خود و معرفی محصولات یا خدمات ‌شان جذب نمایند .

احتمال به نتیجه رسیدن سریع در اینستاگرام بیشتر از وب ‌سایت است چون در این فضا بیشتر دیده می‌شوید . اما نتیجه سریع‌ تر و زود گذر انتخاب صاحبان کسب و کار نیست . همیشه باید به نتیجه پایدار فکر کرد .

هزینه کمتر اینستاگرام نسبت به وبسایت

 اینستاگرام رایگان است و بدون هیچ هزینه‌ ای در اختیار عموم قرار دارد .  شاید یکی از اصلی ‌ترین دلایل گرایش افراد به اینستاگرام همین موضوع باشد .

اکثر کسانی که به دنبال ورود به بازار تجارت الکترونیک و حضور در رقابت تجاری فضای مجازی هستند به دلیل هزینه‌ بر بودن و تخصصی بودن ، از راه ‌اندازی و طراحی سایت و خرید سایت آماده دوری می ‌کنند و سراغ اینستاگرام می‌ روند .

بهتر است یک نکته را فراموش نکنید که این برتری اینستاگرام می‌ تواند به عنوان نقطه ضعف آن هم تلقی شود . چون رقبای شما هم می‌توانند با یک اراده و تصمیم در اینستاگرام صفحه جدید راه ‌اندازی و با پیج شما به رقابت بپردازند .

خیلی از افراد دیدگاه اشتباهی دارند و فکر می‌کنند که راه‌اندازی یک وبسایت هزینه ‌های بالایی دارد .

ولی باید گفت با قیمت طراحی سایت مانابوم صرف هزینه ناچیزی آن هم برای تهیه هاست  و دامنه  و با یادگیری طراحی وب ‌سایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا بدون پرداخت هزینه های اضافی می ‌توانید وب سایت خودتان را در هر حیطه کاری راه‌اندازی کنید .

وبسایت

 پایداری یکی از اصول مهم راهاندازی کسب و کار است .

همه ما در دنیای اطراف خود، کاسبانی را می‌شناسیم که در مغازه اجاره‌ای، درآمدهای خوبی دارند. اما در طرف مقابل کاسبان دیگری هستند که در مغازه‌های خود مشغول فعالیت و کسب درآمدند. داشتن مغازه یک سرمایه عظیم به حساب می‌آید.

اگر صاحب مغازه اقدام به تمدید آن برای مستاجرین خود نکند، انتقال محل کسب و کار و اطلاع‌رسانی به مشتریان قطعا فرآیندی پر دردسر خواهد بود. پس فراموش نکنید که محور اصلی کسب و کار شما باید وب‌سایت باشد.

از آنجایی که در سال‌های گذشته شبکه‌های اجتماعی فراوانی آمده‌اند و رفته‌اند، مشاهده شد که اکثر آنها نسبتا عمر کوتاهی داشتند. هر کدام از شبکه‌های اجتماعی چند سالی محبوبیت خود را داشته و افراد بسیاری را مجذوب خود کردند. ولی بعد از مدتی به دلیل تحریم، کوچ کاربران به شبکه اجتماعی دیگر، یا فیلترینگ و غیره کارشان پایان یافته است و به فراموشی سپرده شده‌اند.

حال تمامی تلاش‌هایی که برای جذب مخاطب، وقت و هزینه که کرده‌اید، به یکباره از دست می‌دهید و امکان تداوم فعالیت شما در آن شبکه اجتماعی بی‌فایده است.

وب سایت بیس اصلی کسب و کار شماست. درست است که شما دامنه یا همان نام سایت خود را اجاره می‌کنید اما این نام تا زمانی که به صورت مرتب به تمدید آن بپردازید در اختیار شماست. هیچ‌کس حق واگذاری دامنه شما را به اشخاص دیگر ندارد.

اما اینستاگرام ممکن است پیج شما را مسدود و نام کاربریتان را غیرفعال کند. این اتفاق برای بسیاری از افراد رخ داده است. در هر صورت نام پیج شما در اختیار خود اینستاگرام است و آنها تعهدی برای همیشگی بودن آن به شما نداده‌اند.

در وب‌سایت، همه چیز در اختیار شماست

یکی از اصلی‌ترین برتری‌های وب‌سایت نسبت به اینستاگرام که کمتر به آن اشاره شده دسترسی آسان به اطلاعات است. همه داده و اطلاعات سایت شما از محتوایی که ایجاد کرده‌اید، نظرات و مشخصات کاربران، محصولات و… همه و همه در اختیار شما می‌‌باشد. هر وقت و در هر زمانی هم که بخواهید می‌توانید اطلاعاتتان را در جایی دیگر ذخیره و نگهداری کنید.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید در صورت بسته شدن پیج شما در اینستاگرام، اطلاعات شما چه می‌شود؟ این همه وقت و زمانیکه که گذاشته‌اید چطور؟

در وب‌سایت‌ها شما می‌توانید هر زمان که خواستید از اطلاعاتتان پشتیبان یا بکاپ تهیه کنید. البته اکثر شرکت‌های میزبان وب یا هاستیگ پشتیبان‌گیری روزانه، هفتگی و ماهانه دارند. هر زمان که لازم شد می‌توانید یک درخواست دهید تا اطلاعات شما بازگردانده شود.

امکانات

در ادامه باید بگویم مقایسه امکانات این دو کاری بیهوده و عبث است.

قطعا امکاناتی که در یک وب‌سایت وجو دارد، اینستاگرام از آنها برخوردار نیست. مثلا در اینستاگرام برای گذاشتن لینک، طبقه‌بندی محصولات و موارد دیگر محدودیت‌هایی وجود دارد و برای فروش آنلاین قطعا باید حضور آنلاین داشته باشید.

اما در وب سایت‌ها تقریبا محدودیت خاصی وجود ندارد. ارایه اطلاعات کاملی از محصولات، طبقه‌بندی و دسته‌بندی آنها، قابلیت جستجوی پیشرفته با کوچکترین جزئیات و مقایسه با کالاهای مشابه، پرداخت آنلاین، فرآیند کاملا اتوماتیک خرید، تعریف کدهای تخفیف و فروش ویژه به صورت سیستمی، طبقه‌بندی مشتریان، قابلیت بیش‌فروشی و اجرای ده‌ها روش اینترنت مارکتینگ از دیگر امکانات و قابلیت‌هایی است که اینستاگرام از داشتن آنها محروم است.

راهاندازی کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام؛ خوب یا بد؟

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر گرایش مردم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده و ساعت‌های زیادی را در طول روز صرف گشت زدن در آن‌ها و تبادل اطلاعات از این طریق می‌کنند. در این میان یکی از شبکه‌های اجتماعی که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته و از هر سن و قشری در آن فعالیت دارند، اینستاگرام است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است. پس به نظر می‌رسد که با راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی یک بازار بزرگ در اختیارتان است و درآمد خوبی هم از آن خواهید داشت؛ اما بیایید این بازار بزرگ را کمی موشکافانه‌تر بررسی کنیم.

مزایای راهاندازی کسب و کار اینستاگرامی

حتماً خود شما هم با تعداد زیادی از پیج‌هایی که در اینستاگرام درآمد کسب می‌کنید، برخورده‌اید. مثلا پیج‌های فروش محصول، تبلیغات و… خب حالا ببینیم مزایای ایجاد کسب و کار در اینستاگرام چیست؟

·         استفاده از اینستاگرام رایگان است

اگر سرمایۀ زیادی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی ندارید، اینستاگرام بهترین راه حل برای شماست. عضویت در سایت اینستاگرام و راه‌اندازی یک صفحۀ کاری کاملاً رایگان است و نیازی نیست برای آن هزینه پرداخت کنید.

·         کار کردن با اینستاگرام راحت است

پست گذاشتن در اینستاگرام، مشاهده آمار و استفاده از سایر امکانات پروفایل‌های تجاری در اینستاگرام کار بسیار راحتی است و هر کسی که کار کردن با موبایل‌های هوشمند را بلد باشد از پس آن بر می‌آید. اگر قصد استفاده از قابلیت تجاری اینستاگرام را داشته باشید می‌توانید «» را در وبلاگ دیدوگرام بخوانید و کاملاً با آن آشنا شوید.

·         با یک بازاریابی درست، به خوبی دیده میشوید

همانطور که اشاره کردم تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام فعالند؛ پس به نظر می‌رسد که دیده و شناخته شدن در اینستاگرام کار راحتی است. ولی عجله نکنید! درست است که اینستاگرام بازاری با مخاطبان هدف گسترده است، اما برای موفقیت در آن و جذب فالوورهای هدفمند که به مشتریان شما تبدیل شوند، لازم است نکاتی را بدانید و رعایت کنید. طبیعی است که هرچه تعداد فالوورهای شما افزایش پیدا کند، مشتری‌هایتان هم بیشتر می‌شود، برای همین توصیه می‌کنم حتماً مطلب «» را بخوانید.

اما… این شبکۀ پرطرفدار معایبی هم دارد!

معایب راهاندازی کسب و کار اینستاگرامی

·         هیچگونه دستهبندی برای محصولاتتان ندارید

قرار دادن محصولات در دسته‌های مشخص به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه این امکان در اینستاگرام وجود ندارد. حتی اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد مخاطب باید کلی صفحه را بالا پایین کند تا بتواند چیزی را که می‌خواهد پیدا کند.

·         امکان بهروزرسانی محصولات را ندارید

قیمت کالاها و موجودی آن‌ها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آن‌ها در اینستاگرام وقت زیادی از شما می‌گیرد؛ به خصوص اگر محصولات شما زیاد باشند یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید! در واقع همیشه باید پست‌های‌تان را آپدیت کنید.

در خریدهای اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحۀ اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسۀ پرداخت خرید آن‌قدر طولانی و سخت می‌شود که بسیاری از افراد از خیر آن می‌گذرند. حالا تصور کنید تعداد زیادی مشتری هم در طول روز داشته باشید؛ که انجام همۀ آن‌ها قطعا فرایندی دشوار است.

·         خطر فیلتر شدن همواره شما را تهدید میکند!

متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم، می‌بینیم خبر فیلتر شدن فلان رسانۀ اجتماعی تیتر اول اخبار امروز است. حتی الان هم که دارم این مقاله را برای شما می‌نویسم خبرهایی از فیلتر شدن شبکۀ اجتماعی اینستاگرام به گوش می‌رسد. بعضی روزها این اخبار تکذیب می‌شوند و گاهی هم تایید؛ با این حال هیچ بعید نیست که اینستاگرام هم به زودی به سرنوشت تلگرام مرحوم دچار شود.

حالا اگر تنها راه درآمدی شما اینستاگرام باشد، با فیلتر شدن چه بلایی سر درآمدتان خواهد آمد!

راهاندازی کسب و کار اینترنتی با سایت یا فروشگاه اینترنتی

اگر می‌پرسید چه کسب و کارهایی به سایت نیاز دارند، را مطالعه کنید. راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی به لطف ظهور ابزارهایی مانند سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز دیگر کار مشکلی نیست و هر کسی با هر دانشی می‌تواند سایت خودش را به راحتی راه‌اندازی کند. ما مقالات زیادی در بلاگ راجع به راه‌اندازی سایت داریم که در زیر چند مورد از آن‌ها را می‌بینید:

 اما بیایید ببینیم کار با سایت یا فروشگاه اینترنتی چه مزایا و معایبی دارد.

مزایای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی یا ارائۀ خدمات از طریق سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی اینستاگرام مزایایی دارد که در این‌جا به چند مورد مهم اشاره می‌کنم.

·         میتوانید محصولات را دستهبندی کنید

بسته به نوع کسب و کاری که دارید، می‌تواند دسته‌های مختلفی برای انواع محصولات در نظر بگیرید. مثلاً اگر سایت فروش آنلاین لباس دارید می‌توانید دسته‌هایی مانند لباس مردانه، لباس مردانه و زیرشاخه‌هایی مانند شلوار، پیراهن، جوراب، تی‌شرت و … را برای محصولاتتان تعریف کنید. این کار هم مدیریت محصولات را برای شما ساده‌تر می‌کند و هم مشتری‌ها را در سایت شما نگه می‌دارد و خرید آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

·         بهروزرسانی و مدیریت محصولات راحتتر است

در فروشگاه اینترنتی می‌توانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا با هر خرید از تعداد آن موجودی کم شود و اگر به اتمام رسید پیامی مثل “محصول مورد نظر موجود نیست” روی سایت نمایش داده شود. همچنین بقیه اطلاعاتی مانند تخفیف را هم می‌توانید به‌صورت خودکار روی آن اعمال کنید.

·         امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاههای بانکی وجود دارد

با وجود درگاه‌های پرداخت دیگر نیازی به پیگیری مبالغ پرداخت شده از سمت مشتری‌ها نخواهید داشت و همه‌چیز (از ساعت پرداخت گرفته تا مبلغ واریزی) در پنل کاربری که بانک‌ها در اختیارتان می‌گذارند واضح و مشخص است. علاوه‌ بر این مشتری‌ها هم دیگر مجبور نیستند که به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و برای شما پول کارت به کارت کنند.

·         کاربران میتوانند محصولات مورد نظرشان را جستجو کنند

اگر فروشگاه شما بزرگ باشد و محصولات زیادی را برای فروش در آن قرار داده باشید، پیدا کردن یک کالای خاص از بین آن همه محصول ممکن است کار سختی باشد. در این مواقع اگر وب‌سایت‌تان قابلیت جستجو داشته باشد کاربر به راحتی می‌تواند آن چیزی را که می‌خواهد، پیدا کند؛ در حالیکه در اینستاگرام مشتری برای پیدا کردن یک محصول خاص مجبور است همۀ پست‌ها را بررسی کند.

·         خطر فیلتر شدن رسانه شما را تهدید نمیکند (یا حداقل کمتر تهدید میکند)

خطر فیلترینگ بیشتر متوجه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی است و کمتر دیده شده است که فروشگاه اینترنتی دچار فیلترینگ شود. پس نیازی نیست شب که می‌خوابید نگران بسته شدن فروشگاه‌تان باشید.

چالشهای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در یک سایت یا فروشگاه اینترنتی هم، چالش‌های خاص خودش را دارد. من این‌جا به دو مورد از این چالش‌ها اشاره کردم، اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

برای شروع باید هزینه پرداخت کنید

قیمت‌ها و تعرفه‌های طراحی سایت بسیار متفاوت است و نمی‌توانم به طور دقیق بگویم که برای راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی به چقدر سرمایه نیاز دارید. اما برای اینکه دید کلی نسبت به این مسئله پیدا کنید مقالۀ را مطالعه کنید.

یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی سایت وجود دارد و آن چیزی نیست جز… ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی با استفاده از سایت ساز یا ! برای مطلع شدن از قیمت‌های طراحی سایت با این ابزار از صفحات زیر بازدید کنید:

·         زمان بیشتری طول میکشد تا شناخته شوید

کار شما با ساختن یک وب‌سایت تمام نمی‌شود؛ کار شما تازه شروع شده است و باید با یک برنامه بازاریابی خوب، تولید محتوای منظم و استفاده از تبلیغات اینترنتی سایت یا فروشگاه اینترنتی‌تان را تبلیغ کنید و .  این کار ممکن است در ابتدا کمی زمان‌بر باشد اما اگر از همان ابتدا وارد مسیر درستی شوید و استانداردهای لازم را در کارتان رعایت کنید، در آینده نگرانی راجع‌به جذب مخاطب و فروش محصولاتتان نخواهید داشت.

فعالیت اصولی در اینستاگرام

1) در توضیحات درج شده هشتگ بزنید

 در اینستاگرام قابلیت جستجوی کلی از طریق هشتگ وجود دارد. به این صورت که زیر هر پست اگر از علامت «#» و سپس کلمه کلیدی مورد جستجو استفاده شود، با جستجوی آن کلمه توسط کاربران پست شما نمایش داده می‎ شود بنابراین هشتگ محصولات یا کلمات کلیدی برند و کسب و کار خود را زیر پست هایتان درج کنید.

توجه داشته باشید که در استفاده از هشتگ باید اصول را رعایت کنید و زیاده روی نکنید، استفاده استاندارد هشتگ بین 5 تا 15 تا است و سعی کنید مهم ترین کلمات کلیدی و اختاصی به پست را وارد کنید، استفاده زیاد از هشتگ تکراری می تواند باعث مسدود شدن اکانت شما شود.

2) کیفیت ویدئو ها و تصاویر

 اینستاگرام یک نرم افزار دیداری است پس کیفیت عکس ها و ویدئوهای شما از اهمیت بالایی برخوردار است. به علاوه کاربران آن مایلند تا یک داستان برایشان به نمایش گذاشته شود نه اینکه زیر بار هجوم تبلیغات برندها قرار بگیرند. پس بهتر است عکس هایی منتشر کنید که داستانی را برای مخاطب نقل کند. عکس و فیلم‎ های منتشر شده در اینستاگرام باید در عین زیبایی و سادگی، پیامی برای منتقل کردن به کاربر و تاثیرگذاری روی او را داشته باشند در این صورت کاربران برای خرید از برند شما، وسوسه خواهند شد.

در این راستا ویدئوهای یک دقیقه ای خلاقانه بسازید. این فیلم‌ها به دلیل کم حجم بودنشان بسیار تاثیرگذارند. از تصاویر با نور کم، کیفیت پایین، کادر بندی ضعیف یا آرشیو‌های وب استفاده نکنید. محتوای تصویری شما در اینستاگرام می تواند ترکیبی از عکس های جالب و شخصی، تصویر نوشته های آموزشی، فعالیت و رویدادهای خاص کاری یا حتی تصاویر طنز مرتبط با کار شما باشد. رعایت این تنوع برای کاربر جذابیت بیشتری خلق می کند.

3) توضیحات مناسب در مورد عکس بدهید

برای هر تصویر توضیحی کوتاه بنویسید. چرا که اینستاگرام رسانه ای مبتنی بر تصویر است و ‎متن های طولانی در آن جایی ندارند. در این فضا لحن دوستانه بهتر از برخوردهای رسمی تأثیر می‌گذارد بنابراین میبایست بیان تقریبا غیر رسمی و ساده داشته باشید. کلمات استفاده شده در توضیحات باید به گونه ای باشند که کاربران را به خرید تشویق نمایند. برای درک بهتر و یادگیری بهتر کپشن نویسی می توانید به مقاله مراجعه فرمایید. تلاش کنید تا متنی متناسب با روحیات کاربران خود، به همراه توضیحی مفید در مورد محصول ارائه دهید. همچنین می توانید با طرح پرسش هایی برای کاربران، آن ها را به مشارکت در پست هایتان تشویق نمایید.

4) امکان خرید محصولات

 در نظر داشته باشید که در اینستاگرام هدایت مشتریان از یک عکس به سمت صفحه خرید آن، کمی مشکل است زیرا این نرم افزار اجازه درج لینک در هر پست را به شما نمی دهد. با این حال دو روش در اینستاگرام برای این کار وجود دارد یکی به صورت مستقیم و دیگری غیر مستقیم

 در روش مستقیم با قرار دادن لینک محصولات معرفی شده در عکس آن (یا همان قرار دادن تگ قیمت بر روی محصولات)، به کاربران امکان خرید مستقیم آن کالا را ارائه بدهید.(که البته این دسترسی برای کاربران ایرانی فعلا غیر فعال شده)

 در روش غیر مستقیم با قرار دادن لینک خرید محصولاتتان در قسمت بیو (Bio)، به کاربران اطمینان دهید که می توانند محصولات مشاهده شده را از سایت فروشگاه آنلاین شما خریداری نمایند.

این ویژگی از آن جهت اهمیت دارد که مخاطبان شما بدون درنگ می ‎توانند محصول مورد علاقه خود را بخرند، بدون اینکه فرصتی برای پشیمانی داشته باشند.

5) کامنت های کاربران را حتما پاسخ دهید

تعامل با کاربران یک اصل مهم در کسب‌ و کارهای اینترنتی بشمار می آید. سعی کنید تمامی کامنت ها، حتی انتقادات را به صورت دوستانه پاسخ دهید. شما می‎توانید با تحلیل نظرات، عملکرد کسب و کارتان را بسنجید و در مسیر بهبود آن گام بردارید. همچنین با پاسخ کامنت های کاربران آنها احساس امنیت بیشتری خواهند کرد و به پیج شما اعتماد می کنند و متوجه پیگیری مشتریان توسط شما خواهند شد.

6) از فیلترهای اینستاگرام کمترین استفاده را بکنید

 هدف از فیلترهای اینستاگرام بهبود کیفیت عکس میباشد. اما فیلترهای زیاد، می‌تواند عکس را غیرطبیعی جلوه دهد و در نهایت از لایک کمتری برخوردار شود. همچنین کاربران به عکس هایی که از فیلترهای گوناگون استفاده شود بی اعتماد هستند و به دنبال محصولاتی می روند که در تصویر بتوانند کلیات اصلی آن را بررسی کنند.

7) مطالب انحصاری و متفاوت منتشر کنید

 اگر به غیر از اینستاگرام، برای فعالیت خود  یا صفحه اجتماعی دیگری دارید، در آنجا مطالب و محتوایی متفاوت از آنچه در اینستاگرام می‎گذارید منتشر کنید. مطالب اینستاگرام حتما مخصوص اینستاگرام تهیه و تولید شوند.

8) زمانبندی منظم برای بروزرسانی داشته باشید

سعی کنید مطالب خود را در یک ساعت مشخص، ترجیحا عصر و یا شب بروزرسانی کنید. آمارها نشان می دهد کاربران ایرانی در ساعات پایانی شب، بیشتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و به این شکل پست شما آخر شب، بین بقیه پست ‎ها گم نمی شود.

9) از انتشار محتوای بی ربط به صفحه خود خوداری کنید

 توجه داشته باشید که کسب و کارهای بزرگ کمتر در مسائل اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی و… دخالت می‌کنند مگر این که در حوزه تخصص آنها باشد و تأثیرگذاری مثبتی داشته باشند. اما توجه داشته باشید که پیجتان یکنواخت و خسته کننده نباشد، سعی کنید به شکل های مختلف و خلاق خدماتتان را معرفی کنید تا جذابیت پیج شما از بین نرود.

10) بیو کامل و کاربردی بنویسید

نام فروشگاه خود را وارد کنید، توضیحات مختصری از مارک تجاری اضافه کنید، طول جملات را بین 140-160 نگه دارید یک شماره تماس اضافه کنید که به یک صفحه مخصوص Instagram یا فروشگاه خود پیوند برقرار کند ( شما به یک وبسایت فروشگاهی نیازد دارید ) برجسته کردن اطلاعات کلیدی با شکلک (شماره تلفن ، ایمیل و غیره) افزودن یک # هشتگ مارک دار برای تنظیم تصاویر و فیلم ها

11) محتوا تبلیغاتی جذاب تهیه کنید

 محتوا تبلیغاتی : پست های مربوط به محصولات جدید، تبلیغات، تخفیف ها، برنامه های وفاداری و بررسی مشتری

محتویات آموزشی: نکات، مشاوره هایی راجب زندگی موفق، کلاسها و مشاورهایی برای استفاده از محصولات شما

آموزنده باشند: اخبار شرکت، دستاوردها و موضوعات

موضوعات سرگرم کننده: حقایق جالب، صحبت از فرهنگ های مختلف، جوک، نظرسنجی، آزمونها و محتوای تولید شده مناسب تهیه کنید.

12) استفاده از قالب های تبلیغاتی اینستاگرام

تبلیغات عکس: وقتی می خواهید با ارائه تخفیف معامله را ببندید، یک تبلیغ تصویر ثابت یا متحرک بهترین عملکرد را دارد. عکس ها می توانند به صورت مربع یا افقی باشند.

 تبلیغات ویدیویی: این موارد برای آشنایی خریداران برای اولین بار با محصول و ویژگی های آن بسیار مناسب است. شما می توانید فیلم ها را با حداکثر 120 ثانیه در قالب افقی یا مربعی به اشتراک بگذارید.

 داستان های تبلیغاتی: این تبلیغات از طریق استوری یا پست میتواند به عنوان تقویت تعامل بیشتری با مشتری شما باشد و منجر به خرید محصول شما شود.

13) تگ محصولات را فعال کنید

در فروشگاه اینستاگرامی خود تگ محصولات را فعال کردید. حال اگر تجربه خرید به این صورت را ندارید شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربر بعد از طی چه مسیری می تواند محصول شما را خریداری کند.

فروشگاه اینستاگرام با توجه به اصل سادگی و دوری از پیچیدگی های امروزی ساخته شده و هدف از این ویژگی تجربه خوب کاربران از خرید در فروشگاه است.

14) قابلیت استوری اینستاگرام جدی بگیرید

 این ویژگی به سرعت به یکی از روش های محبوب در تجارت الکترونیک تبدیل شد. استیکر یا برچسب محصول در استوری کاربر را مستقیما به صفحه خرید محصول هدایت می کند.

عکس محصول یا فیلم تبلیغاتی را برای قرار دادن در استوری از گالری خود انتخاب کنید و یکی از قابلیت های اینستاگرام در جهت بهبود روند تبلیغات فروشگاهی خود استفاده کنید.

ارسال پست های پشتیبانی شده با مارک های تجاری برند تجاریتان، پستی ارسال کنید که نشان دهنده برند تجاری یا معرف تبلیغ محصول تبلیغاتی شما باشد.

15) بازخوردهای کاربران را تحلیل کنید

 با دنبال کنندگان خود تعامل داشته باشید. همواره بازخوردهای کاربران مانند لایک‎ها، کامنت‌‌ها، افزایش یا کاهش فالوورها را تحلیل کرده و بر اساس آن محتوا تولید کنید.

16) در اینستاگرام برندسازی کنید

 صفحه اینستاگرام خود را از طریق وبسایت و یا فروشگاه خود به برندتان متصل کنید. به این شکل اعتماد سازی و ارتباط بهتری با مخاطبانتان برقرار خواهید کرد و آنها را به مشتریان دائم خود بعد از تغییر نرم افزار رایج به نرم‎ افزاری غیر از اینستاگرام تبدیل خواهید کرد.