بین المللکسب و کارهای برتر روز

المان چه رشته هایی را بورسیه می کند؟

دریافت ویزای دانشجویی آلمان با اخذ بورسیه تحصیلی

اصلی ترین موضوع برای مهاجرت به آلمان و تحصیل در آلمان دریافت ویزای دانشجویی است. دانشجویان پس از اخذ بورسیه تحصیلی آلمان، باید برای دریافت ویزا اقدام کنند. به منظور درخواست برای ویزای تحصیلی آلمان، ارائه مدارک زیر الزامی است:

  • مدارک درخواست ویزا ( از جمله تکمیل فرم ویزا و ارائه پاسپورت، قطعه عکس و مدارک شناسایی)
  • ارائه مدارک تمکن مالی ( شامل سپرده های بانکی یا مدارک بورسیه تحصیلی)
  • اثبات پذیرش در دانشگاه آلمان ( ارائه دعوتنامه دانشگاه و تایید ثبت نام)
  • بیمه درمانی آلمان برای دانشجویان
  • مدارک زبان آلمانی یا انگلیسی

شرایط بورسیه فول فاند آلمان

بورسیه فول فاند در مقاطع مختلف تحصیلی در آلمان ارائه می شود و همین طور که می دانید این بورسیه به دانشجویان خاص تعلق می گیرد. به این معنی که دانشجویانی که قصد دریافت بورسیه تحصیلی آلمان به صورت فول فاند را دارند باید معدل بالا در مقاطع قبلی کسب کرده باشند، همچنین مدرک زبان در سطح خوبی داشته باشند. علاوه بر این متقاضیان باید مقالات معتبری در سطح بین المللی ارائه دهند. متقاضیانی که خواستار بورسیه فول فاند هستند باید برای گرفتن این بورسیه درخواست دهند و در آن درخواست توضیح دهند که چه توانایی هایی دارند که خود را لایق دریافت بورسیه فول فاند می دانند.

ارائه توضیحاتی از خود به گونه ای که ان ها را منحصر به فرد نشان دهد و توانایی های افراد را نشان دهد، تاثیر زیادی در مجاب کردن مسئولین برای ارائه بورسیه آلمان دارد. دریافت بورسیه برای به مراتب دشوار تر از رشته های دیگر می باشد، چرا که متقاضیان زیادی در این رشته وجود دارد. در ادامه شرایط بورسیه فول فاند آلمان را در مقاطع مختلف تحصیلی بررسی می کنیم:

شرایط فول فاند در مقطع کارشناسی

به طور کلی در مقطع کارشناسی بورسیه های کم تری ارائه می شود که بورسیه فول فاند نیز از این قاعده مستثنی نیست. شرایط دریافت فول فاند در مقطع کارشناسی در دسترس همگان نیست و بسیار دشوار می باشد. اما با این حال بورسیه های فول فاندی در دانشگاه های آلمان ارائه شده که دانشجویان می توانند از آن ها استفاده کنند. به این بورسیه ها در بخش های قبلی اشاره شد.

شرایط فول فاند در مقطع کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد بورسیه تحصیلی آلمان به صورت کمک هزینه ای و فول فاند بیشتر از مقطع کارشناسی ارائه می شوند. دانشجویان ممتاز می توانند با تهیه مدارک لازم و داشتن شرایط مورد نیاز برای دریافت فول فاند ارشد آلمان، این بورسیه را دریافت کنند. همان طور که قبلا به ان اشاره شد، داشتن معدل بالا، نمره زبان خوب و مقالات علمی معتبر از شرایط لازم برای اخذ بورسیه فول فاند در این مقطع می باشد.

شرایط فول فاند در مقطع دکترا

دانشگاه های آلمان با داشتن شرایط ایده آل و مناسب برای تحصیل در مقطع دکتری، مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین المللی به شمار می رود. بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی در این مقطع به نسبت مقاطع دیگر از تنوع بالایی برخوردار است و دانشجویان دکتری می توانند به عنوان همکار پژوهشی در موسسات آموزشی فعالیت کنند و حقوق دریافت نمایند. همچنین می توانند از یکی از سازمان های تامین مالی در آلمان بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

علاوه بر این دانشجویان دکتری این امکان را دارند که در یک زمینه مربوط به حوزه تحقیقاتی خود به یک کار پاره وقت در آلمان مشغول شوند و حتی ممکن است موفق شوند یک شغل پاره وقت خارج از حوزه تحقیقاتی خود پیدا کنند. با این حجم از  کمک هزینه های تحصیلی و حمایت های مالی که عنوان شد، شاید برخی افراد به این فکر کنند که دانشجویان دکترا دیگر نیازی به دریافت بورسیه فول فاند نخواهند داشت. در حالی که سخت در اشتباهند، چرا که با وجود تمام این مزایا، بورسیه فول فاند می تواند برای دانشجویان دکتری امتیاز بزرگی تلقی شود.

معدل مورد نیاز برای بورسیه آلمان

یکی از شروط لازم و مهم برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان شرط معدل می باشد که دانشجویان باید روی این مسئله تمرکز بیشتری داشته باشند. حداقل معدل برای دریافت بورسیه المان 15 می باشد و معمولا افرادی که معدل آن ها کم تر از 15 می باشد، نمی توانند در این رقابت شرکت کنند. به دلیل محدود بودن بورسیه های تحصیلی ارائه شده در آلمان، بورسیه های تحصیلی بر اساس توانایی و شایستگی افراد به ان ها تعلق می گیرد.

بنابراین هر چه معدل متقاضیان بیشتر باشد، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی آلمان خواهند داشت. در صورتی که معدل متقاضیان کم تر از 15 باشد اما نمره زبان بالا داشته باشند و دارای مقالات معتبر علمی باشند نیز امکان دریافت اسکالرشیپ آلمان یا همان بورسیه تحصیلی را خواهند داشت.

بورسیه تحصیلی در دانشگاه های آلمان

مسئله هزینه در تحصیل دانشجویان یکی از اصلی ترین ملاک ها برای انتخاب دانشگاه می باشد. امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان و وجود بورسیه های مختلف در این کشور سبب شده که دانشجویان بسیاری علاقمند به تحصیل در این کشور شوند. چرا که با داشتن بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی، دانشجویان تحصیل مقرون به صرفه تری خواهند داشت. دانشجویان می توانند برای دریافت بورسیه از دانشگاه های آلمان، لیستی از اسامی آن ها تهیه کنند و با بررسی های مختلف و با توجه به شرایطی که دارند، اقدام به ارائه درخواست برای این کمک هزینه ها نمایند. در ادامه برخی دانشگاه های آلمان که بورسیه تحصیلی ارائه می دهند به صورت جدولی آورده شده اند:

دانشگاه فنی مونیخ دانشگاه هومبولت برلین دانشگاه آزاد برلین
دانشگاه هایدلبرگ موسسه فناوری کارلسروهه Technische Universität برلین
دانشگاه RWTH آخن دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ دانشگاه توبینگن
دانشگاه فرایبورگ

هزینه زندگی با بورسیه تحصیلی آلمان چقدر است؟

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، بحث هزینه ها در تحصیل دانشجویان در آلمان بسیار مهم است. از آن جایی که دانشجویان باید تمام وقت خود را برای تحصیل و درس خواندن بگذارند، دیگر وقتی برای کار کردن نخواهند داشت و حتی اگر به کاری نیمه وقت نیز مشغول شوند، می توانند فقط بخشی از این هزینه ها را پوشش دهند. از این رو متقاضیان باید برای خود اندوخته ای داشته باشند که بتوانند از طریق آن اجاره مسکن، هزینه خورد و خوراک، رفت آمد و … را در طول تحصیل برای خود تامین کنند.

در حالت کلی کم تر مشاهده شده است که بورسیه تحصیلی ارائه شده به دانشجویان در آلمان، هزینه های زندگی آنان را نیز تامین کند. هزینه های زندگی در آلمان بسته به این که در کدام شهر آلمان زندگی می کنید، متفاوت است و معمولا هزینه زندگی در شهر های کوچک کم تر از شهر های بزرگی مانند برلین و یا اشتوتگارت می باشد. به طور کلی هزینه زندگی برای یک نفر در آلمان حدود 850 تا 1200 یورو می باشد. در جدول زیر هزینه های لازم برای زندگی در آلمان با جزئیات آورده شده است:

هزینه زندگی مبلغ هزینه
مواد غذایی 400 یورو
اجاره مسکن 570 یورو
اینترنت 35 یورو
هزینه حمل و نقل 150 یورو
بیمه 51 یورو
هزینه تلفن همراه 28 یورو

سوال های متداول در مورد بورسیه تحصیلی آلمان

  1. چگونه بورسیه تحصیلی آلمان بگیریم؟

با دارا بودن معدل بالای درسی، رزومه علمی تحقیقی قوی، مدرک مهارت زبان آلمانی و انگلیسی و دارا بودن مقاله های تحقیقی منتشر شده در ژورنال های علمی جهان می توان بورسیه تحصیلی بگیریم.

  1. انواع بورسیه های آلمان کدامند؟

بورسیه هایی که بخشی از هزینه های زندگی و تحصیل را تامین می کنند و بورسیه هایی که همه هزینه های زندگی را تحت پوشش دارند.

  1. شرایط بورسیه تحصیلی آلمان در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

دارا بودن مدرک کارشناسی و لیسانس معتبر و مورد تائید دانشگاه های آلمان و دارا بودن مدرک مهارت زبان آلمانی و انگلیسی از شرایط بورسیه آلمان است.

  1. آیا امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان وجود دارد؟

بله، تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است.

  1. آیا امکان اخذ بورسیه آلمان 2020 در همه مقاطع وجود دارد؟

شرایط بورسیه تحصیلی بیشتر برای مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.

  1. هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی رایگان است و هزینه های زندگی دانشجویی ماهانه در حدود 800 یورو تا 1100 یورو می باشد.

  1. آیا برای اخذ بورسیه در آلمان محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر، اما گپ و وقفه تحصیلی نباید وجود داشته باشد.

  1. آیا برای تحصیل پزشکی در آلمان بورسیه اعطا می شود؟

بله، بورسیه تحصیلی برای دوره پزشکی بسیار زیاد است.

  1. اهمیت بورسیه آلمان با وجود تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان چیست؟

به دلیل رایگان بودن هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور بورسیه تحصیل برای تامین هزینه های زندگی در این کشور می باشد.

  1. بورسیه آلمان چه هزینه هایی را پوشش می دهد؟

هزینه های محل اقامت، خورد و خوراک و دیگر هزینه های زندگی دانشجویی را پوشش می دهد.

  1. شرایط اخذ بورسیه پزشکی آلمان چیست؟

دارا بودن مدرک دیپلم دبیرستان و دارا بودن مدرک مهارت زبان انگلیسی یا آلمانی و اخذ نمره لازم در آزمون TestAS