علمی و پزشکی

هشدار درباره چاقی و اضافه وزن کودکان و نوجوانان در دوران کرونا

مدیرکل دفتر بهسازی مواد غذایی وزارت بهداشت نسبت به چاقی در کودکان و بزرگسالان ، احتمال عفونت تاج و مرگ و میر هشدار داد و گفت: 14٪ كودكان زیر 5 سال دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

به گفته ایسانی به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت ، دکتر زارا عبدالله نسبت به کاهش وزن و اضافه وزن در کودکان و نوجوانان در دوره بیماری کرونا هشدار داد. نوجوانان بیش از حد توسط مسئولان بهداشت شنیده می شود. بنابراین ذکر این نکته حائز اهمیت است که در کودکان و نوجوانان تمایل به اضافه وزن و اضافه وزن به مرحله اخطار رسیده و رو به افزایش است.

وی افزود: براساس آخرین تحقیقات وزارت بهداشت ، از 8 میلیون کودک زیر 5 سال در کشور ، حدود یک میلیون و 120 هزار نفر یا حدود 14 درصد کودکان زیر 5 سال ، اضافه وزن و چاقی دارند. در بزرگسالان ، 20٪ چاقی شکمی و 22٪ دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

عبدالله گفت: “کودکانی که چاق هستند احتمال ابتلا به بیماری عروق بیماری کرونا قلب و مرگ را دارند.” طبق تحقیقات انجام شده میزان مرگ و میر کورا در افراد دارای اضافه وزن 40٪ بیشتر از سایر افراد است.

“ما باید به روند رو به رشد و هشدار دهنده چاقی در کودکان و نوجوانان توجه کنیم.” – گفت: مدیرکل دفتر بهبود بهداشت عمومی وزارت بهداشت. چاقی با تضعیف سیستم ایمنی می تواند خطر مرگ در کرونا را افزایش دهد.

عبدالله گفت: “چرا اضافه وزن در كودكان و نوجوانان آنقدر شایع شده است و این نیز به دو دلیل اصلی است كه والدین باید به آن توجه كنند.” یکی از دلایل جیره بندی غذایی و مصرف بیش از حد فست فودهاست. مصرف نوشابه های گازدار و غذاهای شیرین نیز دلیل سنگینی و اضافه وزن زیاد است. همچنین یکی دیگر از دلایل عدم فعالیت بدنی در کودکان و بزرگسالان. تماشای تلویزیون ، بازی با رایانه و تلفن های همراه ، نشستن و ورزش کمتر و بد غذا خوردن باعث شده فرزندان و بزرگسالان ما را بدتر و بدتر کنند.

وی گفت: “چاقی در کودکان و بزرگسالان نشانه سلامتی نیست.” بسیاری از والدین می خواهند فرزندشان دچار اضافه وزن شود و معتقدند که این نشانه سلامتی است و معتقدند کودک با افزایش وزن از دست می دهد اما اینگونه نیست زیرا کودکان و بزرگسالان دارای اضافه وزن هستند. آنها آلوده می شوند و ممکن است در طول زندگی با بیماری های مختلفی مانند دیابت ، فشار خون بالا ، بیماری های قلبی عروقی و سرطان مبارزه کنند.

وی گفت: “سرطان و دیابت در افراد دارای اضافه وزن شایع تر است.” شیوع بالای چاقی در کودکان و بزرگسالان باعث می شود 30٪ کبد چرب در آنها ایجاد شود. به عنوان اولويت مهم نظام سلامت كشور ، پيشگيري و كنترل اضافه وزن و اضافه وزن در كودكان از اهميت بسياري برخوردار است.

مدیرکل دفتر بهسازی غذا در جامعه گفت: “البته علاوه بر بهبود رژیم غذایی کودکان و خانواده ها ، باید فعالیت بدنی نیز افزایش یابد و نقش سایر بخش ها علاوه بر وزارت بهداشت بسیار مهم باشد.”

عبدالله گفت: كودكان زیر پنج سال باید حداقل سه ساعت در روز از نظر جسمی فعال باشند. یعنی حرکت ، که شامل بازی ، پیاده روی ، آهسته دویدن است. فعالیت جلسه باید در کودکان زیر 5 سال کاهش یابد.

وی افزود: برای كودكان بالای 5 سال و بزرگسالان زیر 18 سال توصیه می شود روزانه حداقل 60 دقیقه ورزش كنند. این امر باعث می شود حداکثر تحرک کودکان و بزرگسالان را بدست آورد. همچنین توصیه می شود که مصرف غذاهای قندی ، شیرینی و فست فود در خانه را کاهش داده و کودکان و بزرگسالان را به خوردن سبزیجات ، میوه و غلات کامل ترغیب کنید.

در پایان نامه

دیدگاهتان را بنویسید